Kinderfysiotherapie
Daanen Derksen

Algemeen

Schrijven is een hele belangrijke, maar ook complexe vaardigheid. Het is een psychomotore activiteit. Veel ontwikkelingsprocessen zoals motoriek, visuele waarneming, organisatievermogen en concentratie spelen een belangrijke rol. Het schrijven moet geautomatiseerd worden, zodat je je kunt richten op de inhoud en niet op hoe je het schrijven aanstuurt.
Op dit moment is er landelijk discussie gaande hoe schrijfonderwijs vorm te geven. Leren we kinderen blokschrift aan of juist het lopend schrift? Moeten ze eigenlijk nog schrijven?

In groep 1 en 2 wordt al gestart met de voorbereidingen voor het schrijven door het uitvoeren van kleutervaardigheden zoals knippen, kleuren, tekenen, scheuren, plakken. Hierdoor ontwikkelt het kind zijn fijne motoriek en een handvoorkeur. Het is dan ook van groot belang om schrijfproblemen te voorkomen door in groep 1 en 2  problemen in de schrijfvoorwaarden op tijd te signaleren.

Schrijfvoorwaarden:

  • De grove en fijne motoriek moet goed ontwikkeld zijn: rompbalans, ooghandcoördinatie en functionele pengreep. 
  • Vormen kunnen waarnemen en onderscheiden.
  • Ruimtelijk inzicht moet ontwikkeld zijn, oriëntatie in de ruimte en op het platte vlak: links/rechts/onder/boven moet bekend zijn.

Schrijfproblemen kunnen zijn:

  • Het handschrift is onleesbaar.
  • Het tempo is te laag of te hoog.
  • Letter en cijfer omkering.
  • Het kind klaagt over schrijfkramp.
  • Het schrijven kost te veel energie, is te belastend en niet leuk.




© Kinderfysiotherapie Daanen Derksen 2021 · Heijenoordseweg 1 · 6813 GG Arnhem · info@daanen-derksen.nl · T 026-3523400